onsdag den 1. januar 2014

Nytår, dagen derpå uden tømmermænd og nytårsforsæt

Så blev det 2014 og hvor var det lige 2013 blev af? Synes at tidsfornemmelsen er blevet ændret dramatisk siden jeg fik børn. Pludselig er der vinter og jeg synes da lige jeg gik rundt i Landbohøjskolens have med en helt lille søn og nød de første forårstegn. Wow. Men jeg har dog nydt hvert eneste, dyrebare sekund - det er bare gået stærkt. Og nu, på mandag, begynder jeg på arbejde igen. Efter 2,5 år i børnenes tegn er det tilbage til det pulserende liv. Dét bliver spændende! Jeg gad nok vide hvordan det skal gå? Der skal hentes og bringes, organiseres, købes ind, laves mad, gøres rent og ryddes etc.
Nå men vi fik fejret nytår herhjemme i går. Dagen bød dog igen igen på sygdom og gråd heeeeele dage n. Så er man faktisk ret færdig når man når aftenstid skulle jeg hilse at sige. Heldigvis var det kun os. Ellers havde vi måtte aflyse. Jeg havde bestilt en 3-retters menu fra Cofoco, som blot skulle varmes op og arrangeres - igen havde jeg været lidt forudseende, for jeg havde slet ikke haft overskud til at lave maden selv. Kunne dog godt lige mønstre energi til at lave lidt hapsere i form af blinis med ørredrogn, rødløg og creme fraiche. Det tog så også kun fem minutter. Jeg fandt en glimrende opskrift på lchf blinis på nettet, hvor man blot iblander et par skefulde fedtreduceret mandelmel til en almindelig oopsie-opskrift og steger blinierne på panden i masser af smør. Det var altså lækkert!
Menuen var også super lækker, men vi kunne bare næsten ikke spise noget. Vi var bare syge og trætte og klar til at komme i seng. På billedet nedenfor ses den lækre (og på ingen måde lchf) dessert med chokoladekage, chokolademousse, skyrcreme og blåbær. Billedet er taget to sekunder før jeg smider retten ud. Jeg hader at spilde mad og specielt rigtig lækker mad, men sådan måtte det nu være.
Vi gik i seng nærmest efter børnene blev puttet klokken syv, for at blive vækket hver time hele natten. Benhårdt. Og ja jeg fik råbt et par knap så pæne ting i løbet af natten... Håber at fyrværkeriet udenfor dæmpede det lidt, så naboerne ikke hørte for meget.
Men i dag er begyndelsen på et helt nyt år og derfor pakkede vi i formiddags begge møgsnottede børn i klapvognen og pøsede en masse kaffe på os selv og gik en meget meget lang tur i den friske luft. Solen skinnede, panodilerne virkede på store og små, og da børnene faldt i søvn tog vi et smut forbi Laundromat Café, som faktisk havde åbent i dag! Åh det var dejligt at få lidt voksetid udenfor hjemmet. Og for en gang skyld havde jeg faktisk overskud til at lave rigtig aftensmad. Jeg har sådan brug for noget kulør på hverdagen, så hvorfor ikke begynde med maden.
Efter gedigen julemad i december havde vi brug for noget lidt lettere og jeg valgte at lave (surprise) blomkålscouscous og aubergine a la Ottolenghi. Jeg stødte på opskriften og forfatteren, Yotam Ottolenghi, i MS Berlingske for et par måneder siden og blev vildt inspireret. Denne version er dog min egen, da jeg synes retten bliver bedre med 38% creme fraiche fremfor græsk yoghurt. Desuden kunne jeg ikke helt huske den oprindelige opskrift...

Jeg brugte:

En aubergine skåret i skiver på cirka 1 centimeters tykkelse, som jeg hældte olivenolie, timian, citronskal og salt henover og gav dem en halv times tid på 150 grader i ovnen.
Ovenpå kom jeg en dressing af 2,5 dl creme fraiche, tre fed presset hvidløg, lidt citronskal, lidt citronsaft og salt.
Da auberginerne var stegt færdigt kom jeg godt med za'atar (mellemøstligt krydderi) over og et par skefulde dressing. Til sidst en generøs portion granatæblekerner. Elsker farven på granatæblekerner - desværre fangede kameraet ikke helt den smukke farve.

Efter at have været lagt ned af sygdom den sidste måned, har jeg besluttet mig for at lave et nytårsforsæt. Et nytårsforsæt som går ud på at tage mig af mig selv. Det kan forståeligt være svært med to helt små børn, men nu må jeg altså i gang. Jeg skal blive bedre til at slappe af og overgive ansvaret herhjemme til manden. Jeg skal blive ved med at læse åndssvage chicklits, for jeg kan mærke de hjælper mig til afslapning. Jeg skal nyde det kommende kursus i positiv tænkning, mindfullness, som min kloge søster har arrangeret i marts måned. Og så skal jeg sove og sove og sove. Which leads me to: 
Nu vil jeg sige godnat... Klokken er jo allerede otte.... ZZZzzzzzz;-)


Ingen kommentarer:

Send en kommentar