søndag den 26. januar 2014

Fødselsdagsslabberas og lidt tanker om nikkelallergi

Så blev det igen tid til børnefødselsdag - sønnikes første faktisk. Nu hvor vi er flere og flere i min familie og omgangskreds som tyer til lchf er det lige til højrebenet at lave kaffe-/kagebord a la lchf. Selvfølgelig var der også lidt til alle de andre som stadig spiser mel og sukker i form af fødselsdagsboller og lagkage.
Nu hvor jeg er startet på arbejde igen efter barsel, kan jeg godt mærke at der skal benhård planlægning til hvis man skal præstere et traktement af hjemmelavede godter. En planlægning jeg slet ikke har fået indarbejdet, så derfor sprang jeg så fint over med Funktionel Mads brødblanding og kageblanding. Og det var slet ikke så dumt. Blandingerne indeholder jo rene råvarer, ikke nogle mærkelige e-numre. Så hvorfor ikke springe over hvor gærdet er lavet en gang i mellem? Og så smager det godt! Den dér brødblanding er jo bare så lækker.
 Kageblandingen fik et brev pebernøddeblanding i og mascarponecreme med sukrinmelis og clementinsaft på toppen - lækkert. Fra bunden lavede jeg Xenias (hjemmehosxenia.dk) gateau Marcel (for 3. gang på halvanden uge...) som bare altid er et kæmpe hit! Chokolade med chokolade på skader vist ingen vel?;-). Eller gør den? Læs videre...
Til bassemanden lavede jeg en lagkage som på ingen måde var lchf, men sådan må det også godt være synes jeg, når det drejer sig om børn. Til gengæld var den skriggrøn og dekoreret med fine savannedyr i plastik. 

I løbet af weekenden er det desværre gået op for mig, at jeg har fået en rimelig slem omgang nikkelallergi i forbindelse med, at jeg begyndte på lchf. Det giver jo egentlig god mening, når man tænker på hvor mange flere nødder jeg eksempelvis indtager. Nødder indeholder en hel del nikkel. Det gør kakaopulver også (min morgenmad er lchf kakaomælk). Avokado og kerner af enhver art skal jeg egentlig også holde mig fra. Der er pludselig så mange ting jeg skal være påpasselig med og det passer bare slet ikke ind i en kost med lchf. Så det må være min nye udfordring - at finde andre muligheder indenfor lchf. Men så kommer problemet med, at jeg er en tand træt af æg, oopsies og ost, som jo ellers udemærket kunne gøre sig ud for morgenmad og brød. I dag lavede jeg en æggelatte og det var fint nok... Men var det godt nok til at jeg vil gøre det HVER dag? Nu havde jeg jo også lige "fundet" kokosgrød, som jeg var blevet så glad ved. 
Men altså nu prøver jeg i en periode at ændre kosten og ser om det hjælper. Jeg er træt af altid at have eksem under min vielsesring. Og aldrig kan have smykker på overhovedet. Heller ikke min forlovelsesring som bare er så fin. Hverken sølv, guld eller selv kirurgisk stål. Så krydser jeg fingre for, at jeg finder én eller anden smart olie eller lignende, som på magisk vis fjerner allergien, så jeg kan gå tilbage til min kakaomælk, mit nøddebrød og kokosgrøden;-)


Ingen kommentarer:

Send en kommentar