søndag den 29. december 2013

Impromptu julemiddag og (måske) nye traditioner

Denne december har været nærmest en tro kopi af sidste års december måned. Jeg havde forsøgt at forberede mig på, at være underlagt sygdom i det meste af julemåneden, men havde alligevel ikke kunne dy mig for at lægge bare de mindste julehyggelige planer. Bad idea. Dog til forskel fra sidste år var det denne gang mig selv som var den mest syge af os alle, med hold i ryggen, tandpine, influenza, halsbetændelse etc. Det betød dog at August faktisk fik en rigtig god indkøring i vuggestuen, i modsætning til Emilies indkøring sidste år, hvor hun kun var der 50% de første tre måneder, hvilket betød at indkøringen trak ud i tre måneder, da hun ikke var der en uge i træk på noget tidspunkt. 
I år vil jeg gætte på at 80% af mine aftaler er blevet aflyst, sidste år var det omkring 90%. Det er vel en fremgang ik? Men i år gik det altså ud over selveste juleaften (!!!), som endte med at blive aflyst, da vi var tre ud af fire herhjemme der lå med influenza. August gik fri, men tog dog revanche med en omgang børnesår, så kunne vi lære det ku' vi;-). 
Et par dage før jul kunne jeg godt se hvor vi var på vej hen, så bestilte lidt julemad på nemlig.com. Jeg havde håbet på et større udvalg men alt var nærmest udsolgt, så derfor ingen lchf ris a la mande til os. Til gengæld fik jeg fingrene i en rigtig god flaske rødvin fra Peter Sisseck. Det kunne vel opveje lidt.
Anden var blevet bestilt for en måned siden hos Guldbergslagteren, da vi skulle have and med til juleaften hos min far, så den 23. fik jeg verfet manden ud af døren til Nørrebro for at hente kød hjem til familien. 
Et eller andet sted kan det være ret sjovt at blive presset ud af ens normale comfortzone, som jo netop var det der skete mht. juleaften. Jeg har aldrig lavet julemad før, ville sovsen (la piece de la restistance) blive god, ville julestemning sprede sig inde i mellem snotnæser, panodiler og übertræthed? 
Julemorgen stod børnene op til et pakkebjerg inde i stuen, som vi lige så stille og hyggeligt pakkede op i løbet af formiddagen. Jeg synes dette normalt er den mest stressende del af julen, altså børnenes gaveudpakning. Alle øjne hviler på de kære små, og det kan kun gå for langsomt med at pakke samtlige gaver ud, med det resultat at børnene bliver overstimulerede og nærmest ikke ænser hvad der er inde i pakkerne. Ved at åbne gaverne i løbet af dagen, kunne børnene lege med deres nye legetøj i ro og mag og så var de samtidig aktiveret; noget som kunne have været svært, eftersom de havde været lukket inde i sygdomszonen i næsten en uge på det tidspunkt og trængte til nye oplevelser. 
Kl fire lavede jeg vafler på vores nye vaffeljern, så der var lidt at spise til Disneys juleshow. Min mands familie får altid æbleskiver om eftermiddagen før julemaden, men da jeg ikke ejer en æbleskivepande, så blev det vafler, med hasselnøddemarmelade (ikke lchf) og sukrinmelis til manden. 
Marmeladen var en gave fra min mor og selvom den ikke ligefrem var lchf, så var det altså det hele værd! Nøj hvor smagte det godt. Til gengæld var vaflerne lchf og efter et tip jeg havde set, havde jeg blandet lidt danskvand i dejen til sidst for at få sprødhed og det virkede virkelig godt. Jeg har lavet forskellige versioner af lchf vafler, blandt andet nogle med hjemmemalet mandelmel, som jeg synes blev alt for bastante. Denne gang tog jeg udgangspunkt i Madbandittens udgave og de blev lækre, lette og luftige. 
Anden fik fem timer på 130 grader og blev overraskende god. Jeg gjorde ikke meget ved den andet end at fylde den med æbler og så give den olie, salt og peber. Jeg tror at kvaliteten af anden, som var øko glad og ganske velnæret, hjalp rigtig meget;-).
Dertil fik vi rosenkål braiseret i andefedt med revet appelsinskal, rødkål lavet på balsamico, æbler, lidt agavesirup og en masse julekrydderier. Der sprøde indslag blev en spidskålssalat med en æblecidervinaigrette og ristede hasselnødder.
Sovsen var det sidste jeg skulle lave og hvis jeg havde kigget på opskrifter på rigtig andesovs på nettet havde jeg fundet ud af hvor mange ingredienser jeg manglede, men det havde jeg ikke, så gode råd var dyre og det endte med andesovs lavet af skyen fra anden, et glas rødvin, salt og peber og en anelse maizena (ikke lchf I know, men det er jo små små mængder så de går nok;-)). Og ved i hvad? Det smagte virkelig virkelig godt! Som i sovseskålsslikkende godt. 
Der blev spist og hygget og børnene opførte sig eksemplariske hele dagen, så jul blev det alligevel til sidst og julestemning kom der. 
Aften sluttede med to sødt sovende børn, Love Actually på dvd'en og to halvsyge voksne i sofaen under dynerne, med et godt glas rødvin i hånden. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar